Welkom Ouders van kinderen die een vermoeden van hoogbegaafdheid hebben of waarvan de IQ Test, een indicatie van hoogbegaafdheid geeft. Twee aanleidingen die ouders een grote verantwoordelijkheid geven. In veel gevallen zult u als ouders meer te weten willen en moeten komen van Hoogbegaafdheid. Daarom volgt hieronder de uitleg:
Dat was de uitleg, meer is hoogbegaafdheid niet. U moet weten dat hoogbegaafdheid de drie ringen van Renzulli relevant zijn. Joseph Renzulli is een Amerikaanse psycholoog. Renzulli is bekend vanwege zijn artikelen over hoogbegaafdheid.
Hoog IQ hebben wil dus niet zeggen dat uw kind Hoogbegaafd is. Creativiteit en Motivatie bepalen of een kind daadwerkelijk hoogbegaafd is. Een hoog IQ is alleen maar Hoog-Intelligent.
Ouders zijn welkom als er belangstelling is om hoogbegaafdheid te onderzoeken. Als uw kind veel meer kan laten zien, dan alleen maar een hoog IQ scoren op een IQ test. Hoogbegaafden testen of Hoogbegaafdheid Test is niet een IQ Test afnemen. Het is een reeks van zorgvuldig op elkaar en het kind afgestemde testen. Een testbatterij van onder andere de WISC IQ Test en Gedragsvragenlijsten.
Als met gedragsvragenlijsten duidelijkheid over hoogbegaafdheid van uw kind is verschaft, dan pas kan u als ouders naar school stappen en zeggen:
“Mijn kind is Hoogbegaafd, leerkracht ga daar rekening mee houden.”
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal onderzoekt altijd de mate van Creativiteit en Motivatie. De IQ test wordt met hypothese analyses onderzocht en vastgesteld of sprake kan zijn van hoogbegaafdheid ondanks en niet dankzij het hoge IQ getal.
Creativiteit: De Rijke leeromgeving.
U heeft als ouder uw kind zien groeien van baby naar peuter en kleuter. Misschien altijd al een vermoeden gehad van hoogbegaafdheid bij uw kind. Dat kan in een Rijke Leeromgeving zijn geweest, die bij toeval is ontstaan in de thuissituatie. De Rijke leeromgeving dient de creativiteit van uw kind.
Creativiteit wordt omschreven als het vermogen om op een
originele en vindingrijke wijze oplossingen voor problemen
te bedenken en in staat problemen te bedenken.(Renzulli, 1978; Mönks & Ypenburg, 1993).
Het maakt niet uit of een kind hoogbegaafd is of niet, de Rijke leeromgeving is belangrijk voor ieder kind. De Rijke leeromgeving wil niet zeggen dat er constant sprake moet zijn van het aanleren. Juist in tegendeel. De leerontwikkeling moet van zichzelf gaan. Daar voelen kinderen zich het meest veilig en prettig bij.
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal zoekt uit of er thuis sprake is van een Rijke Leeromgeving. Zodat u in de gezinssituatie kunt zorgen dat uw kind zich prettig en veilig voelt. Daartoe wordt thuis een observatie gedaan en krijgt u een verslag vol met tips!
Motivatie: Het Taakgericht zijn.
Ouders vormen samen met het gezin, welkom zijn alle ouders die binnen het gezin iets willen verbeteren. School is ingewikkelder dan de omgevingsfactor Gezin. Thuis gaat het over opvoeden, op school gaat het om taakgericht werken. Op veel scholen gaat het ook om lesstof leren en reproduceren op toetsen. Allemaal dingen waar hoogbegaafden niets mee hebben. LET OP! Kinderen met hoog IQ zijn wel gericht op behalen van hoge cijfers. Dat is een van de verschillen tussen hoog-intelligent en hoogbegaafd. Taakgericht werken is voor hoogbegaafde kinderen het concept motivatie.
- Motivatie voor een hoogbegaafde leerling betekent
- dat de leerling zich aangetrokken moet kunnen voelen
- tot een bepaalde taak en er plezier in heeft.
(Renzulli, 1978; Mönks & Ypenburg, 1993)
Motivatie is veel meer dan hoge cijfers halen en de term geeft ook een verklaring voor een ander fenomeen. In veel gevallen wordt door scholen aangegeven dat een kind zou kunnen Onderpresteren.
Uw kind kan simpelweg nooit onder eigen niveau presteren!
Geen enkel kind kan een prestatie onder eigen niveau hebben.
Daar een eigen niveau een persoonlijk gegeven is.
Prestaties van uw kind afmeten tegenover andere kinderen is altijd onwenselijk!
Een schoolprestatie of prestatie van een klas is nooit een persoonlijk (onder)presteren van uw kind.
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal heeft intensief academisch onderzoek gedaan naar motivatie van hoogbegaafde kinderen. Dus afgemeten tegen uw kind zelf. Het academische concept is dan ook de Flow-motivatie, zoals hieronder visueel vorm gegeven en daarna tekstueel:
Motivatie bestaat niet, Flow-motivatie wel.
Flow Motivatie
De theorie van de optimale flow is oorspronkelijk ontwikkeld door Csikszentmihalyi met als doel om de staat te beschrijven waarin mensen een activiteit zo intens ervaren dat niets in de omgeving die ervaring lijkt te kunnen verstoren, omdat de ervaring zelf zo veel vreugde met zich meebrengt dat mensen de taak willen doen tegen elke prijs puur vanwege het uitvoeren van de taak zelf (cf. Csikszentmihalyi, 1990,p. 4 in Ghani & Deshpande, 1994).
De flow-ervaring kenmerkt zich door twee aspecten te weten de totale concentratie op de taak en het plezier dat men heeft met de taak (cf. Ghani & Deshpande, 1994).
Die momenten komen volgens de literatuur meestal voor als het lichaam of de geest van een persoon tot het uiterste wordt gedwongen, in een vrijwillige poging om een taak te volbrengen die zowel moeilijk als de moeite waard is (Csikszentmihalyi, 1975; Deci & Ryan, 1985; Csikszentmihalyi , 1990 in Ghani & Deshpande, 1994).
Er is echter een optimaal niveau van zo een uitdaging, gerelateerd aan het niveau van te bereiken vaardigheid (cf. Ghani & Deshpande, 1994).
Als het niveau van de uitdaging van de taak te hoog of zwaar is zal een leerling dat ervaren als een verlies van controle over de taak en daarvan geïrriteerd en gefrustreerd worden (cf. Ghani & Deshpande, 1994).
Als de uitdaging van een taak echter te laag is dan zal de leerling zijn interesse voor de taak verliezen (cf. Ghani & Deshpande, 1994).
Hoog-IQ is niet Hoogbegaafdheid.
Ouders u bent van harte welkom als klant die een IQ wil laten testen. Als u een IQ test heeft bent u ook van harte welkom, want dan kan een hypothese onderzoek worden gedaan. In alle gevallen moet u als ouder beseffen dan een IQ getal niets zegt over hoogbegaafd zijn van uw kind. Daarvoor is besef van het begrip intelligentie van belang.
WISC en WAIS zijn Wechsler Intelligentie Testen. De WISC is voor kinderen en de WAIS voor personen boven een bepaalde leeftijd tot 99 jaar. Alleen Wechsler test IQ en niet een of andere vervang vragenlijst als NIO of andere vage testen van internet. Alleen een IQ test van Wechsler kan op sub test niveau onderzocht worden, op basis daarvan is een inzicht in hoogbegaafdheid te krijgen.
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal onderzoekt met hypotheses de Wechsler Intelligentie testen op sub test niveau. Het komt regelmatig voor dat lage IQ score toch een hoogbegaafde persoon is, waarbij geen woorden als onderpresteren relevant zijn. Ook zijn disharmonische profielen die door een diagnosticus of psycholoog wordt ‘vastgesteld’ te weerleggen met een hypothese analyse. Kortom laat de IQ Test afnemen door een expert of laat de afgenomen IQ Test van andere instellingen door een expert onderzoeken op hoogbegaafdheid.
Vragen?
Heb je nog vragen en wil je meer weten, vul dan het contact formulier in.
LET OP, geen hele verhalen over uw kind in dat formulier zetten.
Als u een verhaal kwijt wil of wilt praten bel dan met T: 0541-531348
Copyright © 2025 | Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal
Website: https://TCvHO.nl/
Mail: info@TCvHO.nl
T: 0541-531348