Bijles Hoogbegaafden is belangrijk als je geen plezier meer hebt in school. Om te komen tot een goede leerontwikkeling, moet je leren leren. Je zult als hoogbegaafde denken dat het allemaal van zelf gaat. Dat is helaas niet waar, want een groot deel van het leren op school is niet leuk.
Aparte scholen voor Hoogbegaafden, PLUS-Klassen of apart lesmateriaal voor hoogbegaafden zijn geen oplossing.
Het probleem ligt niet bij jezelf als hoogbegaafde, maar bij de school en het curriculum.
Dat komt doordat hoogbegaafden sneller leren en in grote sprongen denken. De leerkracht denkt niet in sprongen en al helemaal niet snel. In 1988 zeggen wetenschappers hier het volgende over:
Negentig procent van de zogenaamde geïdentificeerde hoogbegaafde leerlingen doorlopen met succes het onderwijs (Betts & Neihart, 1988). Dat kan met meer of minder succes gepaard gaan, maar in ieder geval hebben ze geleerd om zonder grote problemen het onderwijsleerproces te doorlopen met hoge scores op de prestatietests als gevolg (Betts & Neihart, 1988).
Dus moet je door de school worstelen met je hoogbegaafdheid. Dat lijkt heel vreemd, want je bent heel goed in leren. De school wil dat je allemaal extra taken doet, terwijl je alles al weet. Het is helaas niet anders. Hoe dat komt, leggen ze in de video hieronder uit. Een stukje Geschiedenis over school:
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal helpt je met bijles, om te leren leren. Je gaat met een expert leren op de manier die jezelf prettig vindt. Die manier pas je dan ook op de school toe. In bijna alle gevallen heb je dan geen enkel last meer van het starre schoolsysteem.
Chaos in je hoofd door school.
Sommige scholen als Montessori Onderwijs of Freinet kunnen aansluiten op je manier van denken. Dat wil niet zeggen dat een andere vorm van onderwijs, dé oplossing is. De school is dan geen ‘Creativity and Intelligence draining‘ (weg laten lekken zoals op het eerste plaatje). De School blijft een ‘Knowlegde Funnel” (kennis als door een trechter in je hoofd krijgen zoals ze vertellen in de grafische video). Alle scholen moeten immers het Curriculum volgen, dat verplicht OCW. In de video kun je horen en zien dat naar een ander school type gaan, ook andere problemen kan veroorzaken:
Als je thuis niet is geleerd om vrij te denken, dan raak je in die vormen van onderwijs de weg kwijt. Je raakt dan simpelweg in verwarring op zo een school. De miljoenen gedachten die je in 1 keer hebt, worden 1 grote chaos in je hoofd. In sommige gevallen kan dat Cognitieve Dissonantie opleveren.
Cognitie is niet hetzelfde als Intelligentie
en
Dissonantie wil zeggen dat twee gedachten in je hoofd gaan vechten.
Er is geen overeenstemming in je denken.
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal helpt je om die chaos in je hoofd te voorkomen met bijles hoogbegaafden. Het kan zijn dat je in het verleden door die chaos in je hoofd een stempel Dyslexie, ADHD, ODD of erger noch Autisme hebt gekregen. School heeft je dan niet begrepen en ineens ben je als kleuter door een psycholoog onderzocht. Die leggen stempels op.
Hoogbegaafden worden al 80 jaar gepest.
Als je deze website leest, kan het zijn dat je al de zogenaamde schoolziekte hebt. Dat wil zeggen een hekel om naar school te gaan en iedere morgen (letterlijk) doodziek van school. Het kan ook zijn dat je een DSM stempel hebt gekregen van een Psycholoog of een zogenaamde expert op gebied van Autisme. ER zijn veel hoogbegaafden die nare ervaringen hebben met school. In de video hoor je een aantal hoogbegaafden vertellen wat ze is overkomen doordat ze een DSM Geestesstoornis opgelegd kregen (de video begint met een startscherm en na ongeveer 2 minuten zie je het gesprek):
Op deze pagina zijn veel dingen naar voren gekomen die niet positief zijn. Daar kunnen we van alles van vinden, maar dat heeft geen zin. Je moet weten dat in de vorige eeuw na de Tweede Wereldoorlog, hoogbegaafden niet meer in de samenleving werden geaccepteerd. Daar was een reden voor die in WO II ligt. Het gevolg is een samenleving die niets met hoogbegaafdheid wil doen.
In deze eeuw is een minister, die wat aan onderwijs voor hoogbegaafden wilde doen, door onderwijs besturen en vakbonden weggepest.
Minister Dennis Wiersma heeft hoogbegaafden scholen en hoogbegaafdheid op de ‘agenda’ van school besturen gezet.
Wiersma verdubbelde het budget voor (hoog)begaafden onderwijs in 2023.
Daar waren scholen en vakbonden het niet mee eens.
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal ziet de sociaal maatschappelijke ontwikkelingen met veel verdriet aan. Het is belangrijk te weten dat je niet alleen bent als hoogbegaafden en dat wat je voelt over school heel normaal is. Je bent niet anders als hoogbegaafde, maar je wilt gewoon les krijgen op je school. De term daarvoor is positief gezonde leerontwikkeling.
Bijles Hoogbegaafden: Het Leren Leren.
Je moet weten dat een positief gezonde leerontwikkeling, alles te maken heeft met Motivatie, Creativiteit, Cognitie en Leren Leren. Op deze site staat wat deze woorden betekenen. Alleen Leren Leren is niet op andere pagina’s toegelicht. Bijles is gericht op het Leren Leren. Het is de laatste belangrijke voorwaarde om te zorgen dat je blij wordt om hoogbegaafd te zijn. Het is een Gave Gave!
Leren is Meta-Cognitief Denken
De genoemde vaardigheden staan in de literatuur bekend als
‘Meta-cognitief denken’.
(Brown, Bransford, Ferrara, & Campione, 1983;
Flavell, 1987, in Lin et al., 1999)
De Meta-Cognitieve vaardigheden worden gezien als een belangrijke component voor:
- het succesvol aanleren van nieuwe domeinen,
- het effectief mobiliseren van voorkennis,
- het organiseren van informatie en informatiebronnen.
(Bransford & Stein, 1993; Brown et al., 1983;
Scardamalia & Bereiter, 1991, in Lin et al., 1999).
Dit is een manier van denken welke een springplank is voor:
- zelf-monitoring,
- zelf-correctie,
- zelf-motivatie.
(Lin, Hmelo, Kinzer & Secules, 1999).
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal geef je in de bijles hoogbegaafden allerlei middelen/tools om Meta-Cognitief te denken. Je leert jezelf kennen en snappen hoe je vrij makkelijk je eigen leerontwikkeling kunt evalueren, monitoren en plannen. Het doel is dat je (weer) plezier in het leren krijgt ondanks school of ondanks een DSM stempel. Dan kun je alle narigheid waarmee deze pagina is begonnen, achter je laten. Het heeft geen zin te bedenken waarom de samenleving en school zo is als hierboven beschreven. Je weet het nu van deze website en kunt dan verder met je eigen leven. Bijles hoogbegaafden helpt je een heel eind op weg, de successen van de methode zijn top.
Bijles Leren Leren voor Hoogbegaafden.
Je zag dat School een probleem is voor Hoogbegaafden. Je zag dat Psychologen een probleem zijn voor Hoogbegaafden. Je kon lezen dat de manier van leren een oplossing is voor hoogbegaafden. Het is belangrijk dat je gaat begrijpen dat je eigen brein het belangrijkste is en niet die School of Psycholoog, dat zijn maar systemen van een samenleving. Kijk, zo mooi is je brein! Is dit niet prachtig?
Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal werkt al 25 jaar aan het versterken van het Zelfbeeld en Zelfvertrouwen van hoogbegaafden. Jij als hoogbegaafde kunt het verschil maken, in de samenleving zoals die nu negatief met je om is gegaan. De kracht zit in jezelf en komt niet van buiten. Als je het na deze pagina nog niet wilt of kunt geloven, kijk dan naar wat Elon Musk allemaal heeft gedaan. Elon Musk is hoogbegaafd, heeft ook zeer negatieve ervaringen gehad, maar heeft de wereld positief gemaakt. Maak als hoogbegaafde het verschil en sta niet te lang stil bij suffe school en zeer kwaadaardige Psychologen.
Wees gewoon jezelf en pak je leven als hoogbegaafde op.
Vragen?
Welkom zijn alle hoogbegaafden die meer willen weten over hoogbegaafdheid.
Vul het contact formulier in.
LET OP, geen hele verhalen over jezelf in dat formulier zetten.
Als je een verhaal kwijt wil of wil praten bel dan met T: 0541-531348
Copyright © 2025 | Twents Centrum voor Hoogbegaafden Oldenzaal
Website: https://TCvHO.nl/
Mail: info@TCvHO.nl
T: 0541-531348